حدیث نور

سیاسی -مذهبی
چهارشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۸:۳۵ ق.ظ

آتش بس عربستان

v      دلایل اعلام آتش بس عربستان در جنگ یمن

وزیر خارجه عربستان برقراری آتش بس 5 روزه از روز سه شنبه 22 اردیبهشت در یمن را اعلام کرد که احتمال داردآتش بسی دائمی در یمن ایجاد گردد. در بحث چرایی وجود این آتش بس می توان به نکات زیر اشاره کرد:

1- عربستان به خوبی فهمیده که حملات هوایی به یمن نه تنها در پیشبرد اهدافش تأثیری نداشته بلکه تاکنون گروه های مردمی و انصار الله توانسته اند بر مناطق بیشتری در یمن مسلط شوند.

2- هزینه های نظامی، سیاسی و اقتصادی که بر آل سعود تحمیل می شود که این رژیم به تنهایی نمی تواند بار سنگین این هزینه را تحمل کند.

3- ناامیدی عربستان از همراهی کشورهای هم پیمان خود که روز به روز کشورهای بیشتری پشت عربستان را خالی نموده و علناً این تنها عربستان است که به حملات خود به یمن ادامه می دهد و در واقع یک نوع سرخوردگی برای آل سعود بوجود آمده که در ابتدا با شعار حمله ائتلاف عربی به یمن سعی در مشروعیت‌بخشی به حملات خود داشت اما امروز با عدم همراهی کشورهای مزبور این مشروعیت زیر سؤال رفته است.

4- ناامیدی آمریکا و رژیم صیهونیستی از پیروزی عربستان سعودی در این جنگ می‌باشد. شاید آمریکا و هم پیمانان آن تصور می کردند که عربستان با همراهی کشورهایی همچون پاکستان و مصر بتواند دوباره منصور هادی را به قدرت برگرداند اما با عدم توفیق این عملیات،آمریکا ادامه جنگ بیش از این را به نفع منافع خود نمی داند.

5- ترس آل سعود از حملات قبایل یمنی به مرزهای این کشور می تواند عامل مهمی در تعیین آتش بس باشد. قبایل یمن که خوی وحشی گری سعودی ها را بر ضد هموطنان خود مشاهده می کنند در صدد جبران بر آمده و بر این اساس به مناطق مرزی عربستان حملاتی را انجام داده و برخی از آن ها را تصرف نموده اند. شاید عربستان با توجه به فقدان نیروی نظامی کارآمد واهمه دارد که در صورت تداوم عملیات با پاسخ های کوبنده‌تری از سوی یمنی ها مواجه گردد. همان طور که این موضوع در جنگ‌های قبلی عربستان با یمن نیز به وضوح مشاهده شده است. 

6- عربستان سعودی درصدد برون رفت از باتلاقی است که برای خود به وجود آورده و در این راستا با توافقی که با آمریکا و کشورهای غربی انجام داد ، یک نوع میانجیگری دراین قضیه داشته باشند و شکست عربستان بیش از این مشهود نباشد.

تلاش برای برقراری دور جدید آتش بس بشردوستانه با اهداف و نیازهای سیاسی آمریکا در این مقطع زمانی عجین پیدا کرده است و آن ایجاد فضای روانی مناسب برای نشست کمپ دیوید بود و اگر چه هدف از برگزاری این نشست برطرف کردن دل نگرانی های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از تلاش های جاری برای تبدیل تفاهم لوزان به موافقتنامه حقوقی درباره مسئله هسته ای ایران اعلام شده است اما آمریکا در تلاش است استفاده های خود را از نگرانی های این کشورها ببرد و در این راستا به نظر می رسد دو هدف  بیش از دیگران در دستور کار قرار گرفته است: نخست وادار کردن کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به پذیرش سامانه دفاع موشکی است که سال ها در برابر آن مقاومت کرده بودند و اکنون آمریکا قصد دارد یکبار دیگر اراده این کشورها را برای پذیرش این طرح بسنجد.

دوم با توجه به اینکه کمپ دیوید از زمان امضای اولین قرار داد صلح میان مصر و رژیم‌صهیوینستی به نماد بهبود روابط اعراب و این رژیم در آمده است لذا به نظر می رسد آمریکا در مدیریت کلان تحولات منطقه قصد دارد از فرصت بدبینی عربستان وهمپیمانان عرب آن به ایران که خود نیز در دامن زدن به آن نقش اساسی داشتند، در جهت کشاندن این کشورها به سمت رژیم صهیونیستی استفاده کند و این از دیگر شاخص‌های است که نشان می‌دهد چرا محافل غربی و صهیونیستی در سال‌های اخیر این همه روی پروژه ایران هراسی سرمایه گذاری کرده‌اند یا اینکه چرا به عربستان در تجاوز نظامی به یمن چراغ سبز نشان داده‌اند ؟

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۳۰
رضا صادقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی