حدیث نور

سیاسی -مذهبی
دوشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۱۱ ب.ظ

انصار وصحابی


: فرق انصار و صحابه پیامبر (ٌص) چیست؟
پاسخ: صحابه از ریشه‏ صَحَبَ، یصْحَبُ، صُحْبَة و صحابة به‏ معنای زندگی کردن، نشست و برخاست کردن، رفاقت نمودن، اطاعت کردن از کسی و یا بدرقه کردن او می‏باشد.(1)
در عرف مسلمانان «صحابی»به یاران رسول خدا (ص)که حضرتش را درک کرده اند اطلاق می شود، اما در تعریف صحابه بین دانشمندان اسلامی اختلاف است.
برخی گفته‏اند: صحابه کسی است که در زمان پیامبر به حد بلوغ رسیده باشد و یا با حضرت مجالست کرده باشد اگر چه برای مدتی کوتاه .
برخی همانند ابن حجر عسقلانی در تعریف صحابه سه چیز را دخیل دانسته‏ و گفته‏اند:
اولاً: پیامبر را دیده باشد.دوم: به آیین او یعنی اسلام ایمان آورده باشد.سوم: از این آیین برنگشته باشد.(2)

برخی چون احمد حنبل گفته اند هر کس با پیامبر مجالست داشته، چه یک ماه یا یک روز یا یک ساعت یا حضرت را دیده باشد، صحابی به حساب می آید.(3)
معمولا صحابه پیامبر به دو دسته تقسیم می شوند: مهاجرین و انصار، مهاجرین کسانی هستند که از مکه (و یا نقاط دیگر) به مدینه هجرت نمودند، و انصار مسلمانان اهل مدینه بودند که به یاری پیامبر (ص) و مهاجرین شتافتند و از آنان حمایتی مالی نموده و به ایشان در مدینه جا دادند.

پی نوشت ها:
1. احمد حسین یعقوب،ترجمه محمد قاضی زاده،المعجم الوسیط، ماده‏ صحب؛ پژوهشی در عدالت صحابه،ص17 - 19،قم، انتشارات امید،1374 ه ش،
2. ابن‏حجر عسقلانی، الاصابة فی تمییز الصحابه، ص 10؛ پژوهشی در عدالت صحابه،ص 20 - 22.
3 . ابن اثیر، اسد الغابه فی معرفه الصحابه ،ج ا ،ص 12 ، تهران، مکتبه اسلامیه.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۸
رضا صادقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی